Гостуващи изложби

Мащаб 1:100 000. Изкуство в пробация

от 26 Септември до 15 Октомври 2019

В Градската художествена галерия във Варна се представя проектът „Мащаб 1:100 000. Изкуство в пробация“ на куратора Илиян Лалев. В експозицията участват творби съвременно изкуство на 29 артисти, сред които и утвърдени имена и преподаватели по изобразително изкуство, и току-що дипломирани студенти. Изложбата се осъществява със спомоществователството и прякото участие на председателя на Сдружение "Стари столици" - арх. Ивелин Ненов. Откриването е на 26 септември от 18 часа. „Настоящият проект "Мащаб 1:100 000. Изкуство в пробация" разглежда проблема с правенето на съвременно изкуство в контекста на липсата на подходящи законови условия стимулиращи това, ширеща се агресивна субкултура, опити за налагане на художествени ерзаци, маргинализиране и цензуриране на голяма част от българските художници, административно и медийно  налагане на квази елит, разпад на образованието и в частност загуба на интерес към художествените му форми“, обяснява Илиян Лалев - доцент, доктор по изкуствознание и изобразително изкуство, дипломиран, действащ треньор по бокс и готвач на свободна практика. „Въпреки това по силата на призванието си те, художниците, продължават да творят и да дават своя труд в полза на културата на обществото. Този труд обаче не се цени, не се заплаща и не се стимулира, а съотношението М 1:100 000 е символичен мащаб на "успелите" художници. За да могат да оцелеят и да продължат да творят (някои се отказват), художниците често са принудени да се преквалифицират и да работят много  други работи, като например готвачи, охранители, зидари, бояджии, общи работници по строежи (става въпрос за доказани творци, включително хабилитирани лица), което по ирония на съдбата се оказва нещо като метафоричен еквивалент на част от т.н. пробационни мерки. Разбира се, циникът би казал, че никой не ни задължава да правим изкуство, но тогава възниква фундаменталният въпрос: какво ще се случи с изобразителното изкуство в контекста на отбелязаните по-горе тенденции? Българското обществото ще има ли в бъдеще нужда от изкуство? И изобщо можем ли да си представим живота без изкуство?“.